MY DEAR FOLLOWERS

Pages

Selasa, 15 Disember 2009

BALIK KAMPUNG


Semua gambar dalam entry ni dah lama saya ambil kira-kira sebulan yang lalu cuma sekarang baru dapat dibuat entrynya , seperti biasa mak mertua saya kalau dia tahu kami nak balik macam ni la punya banyak menu yang dia masak . Mak mertua saya memang tau menu favorite anak-anak dia dan menantu-menantunya terutama menantu sulung dia ni saya la tu kehkehkeh....selalunya dia mesti masak gulai ayam kampung atau ayam kampung masak lemak cili api .
Kadang-kadang tu mak mertua akan masak sambal ikan keli hancur uishhh menu ni memang sedap sangat atau mak akan masak gulai kerang dengan sayur buncis macam yang ada dalam gambar ni kiranya ikut nasib kami la dapat makan menu-menu special ni kalau balik kadang-kadang ada kalau tak de pun mak mertua mesti masak menu special la juga .
Banyak lagi menu Nogeri Sembilan yang menjadi favorite saya sebenarnya tapi itu je la yang selalu mak mertua saya masak , selalunya saya akan tolong masak sayur bahagian masak lauk memang mak mertua yang masak sebab cara dia masak lain air tangan dia tu memang buat gulai yang dimasak sedap saja....

Penuh meja dengan macam-macam jenis makanan semuanya sangat sedap dan menyelerakan , memang mak mertua saya pakar memasak sedap semuanya hmmmm yummmy ...


Gulai ayam kampung yang mak masak memang tiada tandingannya sedap sangat kami memang tau mak mesti sembelih ayam kampung bila kami ramai-ramai balik sebab menu ni memang kesukaan hubby saya . Berselera sangat hubby bila makan nasi dengan lauk ayam gulai ni beserta ikan masin dan potai uishhhh kecur air liur saya ini bila teringatkan balik keenakkan masakan mak mertuaku ni...


Rahsia kesedapan masakkan mak mertua saya dapur kayu yang masih digunakan sampai ke hari ini....

Air kelapa pandan atau suami saya panggil "Jando Pulang" kehkehkeh...panggil la apa saja namanya tapi memang sedap air kelapa pandan ni fresh sangat..

4 ulasan:

  1. salam nannie..air kelapa pandan memang sedap..akak pun suka..

    suka tgk dapur kayu tu..nampak suasana lama..sekarang dah tak ramai org mengekalkan dapur ni..hidangan atas meja tu pun best...seronoknya sesekali duduk dalam suasana kampung ....

    BalasPadam
  2. Salam Nannie

    Wahhh..Banyaknya hidangan, lauk kampung pula tu....Kecur liur nengoknya...

    BalasPadam
  3. salam kak,
    uhaaii den suko bonar ayam masak lomak tu ar..
    neg 9 kek mano?..kek ado lai,bg la den ghaso seketul duo...hihi

    BalasPadam
  4. Ayong said : air tangan omak mmg the best... time duduk dongan omak dulu mmg gomuk di buek eh!

    BalasPadam