MY DEAR FOLLOWERS

Pages

Selasa, 1 Mac 2011

Buah Melaka

Hari untuk minum petang saya buat kuih buah melaka , senang nak bancuh adunan tepungnya dan proses nak masak pun kejap je . Kuih ni favorite anak saya Aisyah dan bila Aisyah tau je saya nak buat kuih buah melaka ni Aisyah dah senyum lebar dan tunggu di dapur tengok saya masak . Sampai masanya saya nak ajar dia pula masak...


BAHAN-BAHAN :

Tepung pulut secukupnya
Air daun pandan secukupnya
Gula melaka
Kelapa parut putih secukupnya
Sedikit garam
Air

CARA-CARA :

  1. Bancuh tepung pulut dan tepung gandum dengan air , gaul sehingga menjadi doh. Masukkan pewarna daun pandan dan uli lagi sampai warna hijau menjadi sekata . Kalau nak lebih sedap, guna air daun pandan yang telah dikisar.
  2. Ambil adunan sebesar ibu jari dan gentel menjadi bulat supaya senang nak anggarkan saiznya, kemudian leperkan.
  3. Letakkan gula melaka dan gentel menjadi bulat.
  4. Jerang air dalam periuk sehingga mendidih.
  5. Masukkan kuih ke dalam periuk dan angkat apabila kuih melaka ni timbul. Sejat dan biarkan seketika.
  6. Gaulkan kuih tadi dengan kelapa parut yang telah dicampur dengan sedikit garam.
  7. Siap untuk dimakan.

Buah melaka yang dah siap hmm sedap ni..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan