MY DEAR FOLLOWERS

Pages

Rabu, 6 April 2011

Telur dadar berinti sosej n ubi kentang

Sedap telur dadar berinti ni bila dimakan cicah cili sos atau dimakan dengan roti . Actually saya ikut resepi telur dadar yang saya tengok dalam rancangan masakkan PLanet Food kat astro . Resepi telur dadar ni dari Spanyol dan di panggil 'Spanish Tortilla' dan kalau ikut resepi asal hanya diguna ubi kentang dengan bawang besar . Saya tengok dalam rancangan masak tu telur dadar ni dimakan sebagai menu main course dan dimakan dengan salads serta stew ayam sedapnya..

Saya ubah la sikit resepi ni ikut selera anak-anak so saya tambah sosej dan saya kurangkan bawang besarnya . Telur dadar ni saya masak dalam frying pan ukuran 10 inci so memang guna banyak telur dan bila masak tu masa nak terbalikkan telur dadar ni kena berhati-hati . Saya letakkan dulu pinggan leper diatas pemukaan frying pan sebelum saya terbalik frying pan tu so telur dadar ni akan jatuh terletak elok je atas pinggan dan saya akan slide/masukkan balik telur dadar ni dalam frying pan untuk masak pemukaan yang sebelah lagi . macam tu la proses nak masak telur dadar ni kena make sure kedua-dua belah bahagian masak dengan elok baru sedap bila nak dimakan nanti .

Spanish tortilla atau telur dadar berinti ubi kentang..

BAHAN-BAHAN :
6-7 biji telur
3-4 biji ubi kentang
4 batang sosej
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
sedikit serbuk italian herbs
1/2 cawan susu full cream
Segenggam parutan keju cheddar
Sedikit minyak zaitun

CARA MEMASAK :

- Kupas semua ubi kentang dan dipotong menjadi kepingan atau dadu kecil . Sosej pun dipotong kecil dan bawang putih serta bawang dicincang halus .

- Panaskan sedikit minyak zaitun dan tumis dulu semua bawang hingga wangi dan masukkan semua ubi kentang serta italian mix herbs dan goreng hingga ubi kentang menjadi lembut . Kemudian masukkan sosej , serbuk lada hitam dan biarkan sampai semua sosej masak . Ratakan campuran ubi kentang serta sosej ni supaya sama banyak .

- Pukul semua telur dan masukkan semua susu , cheese cheddar dan jika kurang masin baru masukkan sedikit garam . Kemudiam masukkan semua telur dalam frying pan yang ada ubi kentang tadi . Rata adunan telur dan biarkan kedua-dua bahagian telur dadar ni masak sebelum dihidangkan .

Saya masak xtra garing setiap bahagian/pemukaan telur dadar ni baru la sedap bila dimakan .

Tiada ulasan:

Catat Ulasan